Barion Pixel

Események
Előadások, rendezvények

Évzáró táncestünk

FlamenKortárs 

2024. 06.14. 19:00

Az estről

FlamenKortárs

Az Aldebaran Kompánia és Danse moi Táncműhely évzáró táncestje
 A flamenco, a kortárs és modern tánc fúziójából alakult est, melyben a különböző stílusok hol összeforrva, hol elkülönülve mutatják meg a táncosokon keresztül a műfajok sokszínűségét. Tanáraink (Bajnay Beáta, Nagy Ágnes, Kubus Kíra, Tiboldi Eszter) koreográfiái táncfüzért alkotva követik egymást (szólók, duók, triók és csoportos táncok formájában). A változatos műsor során saját készítésű koreográfiákat láthat a közönség, melyekben előkerülnek a flamenco tánc jellemzői eszközei is, úgymint kendő, legyező, kasztanyetta, kalap és bata de cola. Az est része a kortárstánc improvizációs lehetőségeinek a bemutatása, mind a koreográfiákban előforduló improvizatív elemekre épülő részleteknél, mind a flamenco-val való fuzionálás részeként, a táncosok a pillanat lehetőségét kihasználva élnek a zenével és a mozdulatokban rejlő lehetőségekkel.
Ezen az esten kilépünk a fényre. Megmutatjuk, hogy min dolgoztunk egész évben és hol tartunk jelenleg a tánctudásunkban.
Koreográfia: Bajnay Beáta, Nagy Ágnes, Kubus Kíra, Tiboldi Eszter
Tánc: Bajnay Beáta és a kezdő, közép-haladó és haladó csoport tagjai, valamint a Danse moi Táncműhely tanárai és növendékei
Az Aldebaran Kompánia Bajnay Beáta vezetésével tevékenykedik különböző formákban, legyen az színpadi táncos rendezvény, táncszínházi előadás vagy koncert. Ő magára leginkább flamenco táncosként tekint, de tanárként és alkotó emberként is aktív. Régi kísérője a tánc: a 35 év alatt foglalkozott kortárs- és versenytánccal is. Számára a flamenco a felszabadultság és az öröm forrása. Igyekszik megosztani ezt az élményt mindenkivel, és átadni ebből az érzésből minél többet a táncórákon is. Az önálló, általa koreografált előadásaival (Fabula Rasa, Tükör rezgés, A változatlanság hullámhossza) felléptek többek között a II. Zágrábi Flamenco Fesztiválon, a Bethlen Téri Színházban, a Várkert Bazárban, a Pécsi Nyári Színház keretein belül és a békéscsabai Jókai Színházban is. Bajnay Beáta alkalmazott koreográfusként a békéscsabai Jókai Színház, Bernarda Alba háza c. előadását jegyzi (rendező: Béres László). A Caminando flamenco zenekari felállással koncerteztek többek között az A38 hajón is.
A Danse moi táncműhelyt Nagy Ágnes hozta létre azzal a céllal, hogy megismertethessük elsősorban a kortárs- és moderntáncot, illetve ezekhez a műfajokhoz szorosan kapcsolódó táncstílusokat, mindenkivel, aki szeretné elsajátítani ezeket. Nem csak a hagyományos értelemben vett táncórákra nyílik nálunk lehetőség, a rendszeres táncórák mellett, különböző workshopokat szervezünk, hogy a friss, kortárs technikákba is betekintést nyújtsunk, a tánctechnikák oktatásán kívül, az improvizáció is fontos építőköve oktatási stílusunknak, ahol teret adunk az egyéniség kibontakoztatására, tanulóink megtapasztalhatják a csoportos alkotási folyamat fázisait, emellett egy nagyszerű és összetartó közösség is vagyunk. Improvizációs esteket szervezünk a táncosainknak, ahová nem csak a hozzánk járókat várjuk, hanem bárkit, aki bepillantást szeretne nyerni a mozdulatokon keresztüli kifejezőerő fantasztikus világába. Nagy Ágnes táncosként, koreográfusként és tánctanárként tevékenykedett, amikor megfogalmazódott a fentiekben említett tulajdonságokkal rendelkező platform létrehozásának az igénye, melynek az eredményét és hangulatát az előadáson keresztül is érezheti a néző. Tanáraink (Kubus Kíra, Tiboldi Eszter) olyan igényes és modern szemléletű oktatási stílust képviselnek, mely inspiratív energiáival pezsdíti fel egész évben tanulóink mindennapjait.

Lapozz tovább, ismerd meg műsorunkat!

1. Fandangos

A fandango az egyik alap flamenco stílus, spanyol folklór eredetű, és több flamenco palo származik belőle.

A spanyol folklór fandangóból a XIX. század második felében alakult ki a flamenco fandango, Andalúziában. Az énekek témája változatos, a szerelmi tárgyúaktól az aktualitásokat, társadalmi témákat érintőkig terjed.

Koreográfia: Bajnay Beáta

Táncolják: Bajnay Beáta, Molnár Krisztina, Répási Regina, Ioana CristinaSerban, Tóth Márti, Tóth Vera, Vági Marianna.

 

2. Shadow

Nagy Ágnes láthatjátok a Danse moi tánc műhely egyik tanárát, neoklasszikus koreográfiát hozott Nektek.

 

3. Farucca

Spanyol folklór eredetű. Spanyolország északi részéről, Galíciából származik, és átalakulása, „flamencósítása” során az andalúziai cigányok a saját ízlésükre formálták. A legkésőbb érkezett palók közé tartozik, csak a XX. század elején vált népszerűvé. Férfitánc. A flamenco táncosnők is kizárólag férfiruhában adják elő.

Koreográfia: Bajnay Beáta

Táncolják: Bessenyei Zsuzsa és Rorárius Réka

 

4. One more step

A Danse moi tánc műhely kortárstánc kezdő és középhaladó csoportját láthatjátok a színpadon. A koreográfiát két különböző stílusú és dinamikájú zene inspirálta, a táncosok megmutatják a koreográfiával, hogy hogyan lehet játszani a különböző dinamikákkal ugyanazokon a mozdulatok ön keresztül.

Koreográfia: Kubus Kíra
Táncolják: Szilágyi Anna, Erdei Vivien, Juhász Anna, Ress Tünde, Bóta Dóra, Unger Judit, Unger Alíz, Dóra Cecília, Heim Flóra, Jánoska Lili, Opolcsik Luca 

 

5. Last kingdom

A Danse moi tánc műhely lírai moderntánc kezdő csoportját láthatjátok a színpadon. A koreográfiát az izlandi sziget szépsége és a történelmében rejlő erő inspirálta.

Koreográfia: Tiboldi Eszter

Táncolják: Dávid Mirella, Szeőke Ágota, Koleszár Emma, Tiboldi Eszter

 

6. Rorárius Réka szóló

A tavalyi évben kezdtük el készíteni az egyéni koreográfiákat, melyekhez a zenét és az eszközt is a táncosok választották ki maguknak.

Koreográfia: Bajnay Beáta

Tánc: Rorárius Réka

7. Modern – flamenco kvartett

Miután a két csapat vezetője Ági és Bea megállapodtak abban, hogy az idei évzárót közösen tervezik és szervezik meg, azonnal felvetődött mindkettőjükben egy közösen megalkotott és előadott, fúziós koreográfi ötlete, melyet külön erre az estre készítettek el. Idővel kettejükköz csatlakozott még két táncos, így bővült a produkció kvartetté.

 

Koreográfia: Bajnay Beáta és Nagy Ágnes

Táncolják: Bajnay Beáta, Buzgó Ivett, Nagy Ágnes, Tóth Vera

Szoknyák: La Gitanilla Flamenca

8. Minefields

A lírai moderntánc stílusban készült szólót Dávid Mirella előadásában láthatjátok.

A koreográfia a szerelmi csalódás során feltörő érzések kavalkádját meséli el a lírai moderntánc formanyalvén már-már akrobatikus elemekkel fűszerezve.

Koreográfia: Tiboldi Eszter

Táncolja: Dávid Mirella

9. Renaissance

A Danse moi tánc műhelyközéphaladó kortárstánc  csoportját láthatjátok a színpadon.

Koreográfia: Kubus Kíra

Táncolják: Dóra Cecília, Heim Flóra, Jánoska Lili, Opolcsik Luca

10. Guajíras

Kubai folklór eredetű flamenco palo, amolyan madárlátta. „ida y vuelta”, azaz oda-vissza műfaj, aminek a dallama és ritmusa Latin-Amerikából került vissza Spanyolországba és olvadt be a flamencóba. A guajírast áthatja a nosztalgia, líraian könnyed hangzása van. A versek szövege nagyrészt Havannáról és a kubai életről szól. A tánc nőies, finom, kecses. Nagyon gyakran táncolják legyezővel. Itt bata de cola-ban (hosszú, uszályos flamenco táncszoknyában) és legyezővel előadva láthatja majd a közönség.

Koreográfia: Virginia Delgado és Bajnay Beáta

Táncolják: Bajnay Beáta, Bessenyei Zsuzsa, Rorárius Réka

11. Sand

A Danse moi tánc műhely lírai moderntánc haladó csoportját láthatjátok a színpadon. A koreográfiát a sivatagi homok néha békés dűnéi, néha pedig háborgó homlok viharai ihlettek. A sivatag olyan akár az élet…

Koreográfia: Tiboldi Eszter

Táncolják: Szeőke Ágota, Kostyál Borbála, Anna Misharina

12. Bata trió: Trinity

Szintén a tavalyi évad hozománya ez a spontán ötlettől vezérelt trió koreográfia, ugyanis a haladó csoportnak bata de cola – technika volt az elmúlt időszakfőtémája és szerettünk volna valami rövidebb, formába öntött lezárást ennek a folyamatnak. A Trinity címet kapta és az előző évzáró műsorban debütált.Érdekessége még, hogy tavasszal arany minősítést kapott az I. Pitypang Táncfesztiválon, trió kategóriában.

Koreográfia: Bajnay Beáta

Táncolják: Bessenyei Zsuzsa, Karaszi Margarita, Rorárius Réka

13. Ilona szóló

Az élet – álom

Mi az élet? Őrület.

Mi az élet? Hangulat.

Látszat, árnyék, kábulat,

Legfőbb jói: semmiségek;

Mert álom a teljes élet,

Holmi álom álma csak!

(Pedro Calderón de la Barca: Az élet álom)

Koreográfia: Bugán Ilona
Előadja: Bugán Ilona

14. Ceca szóló

Szerettem volna lehetőséget biztosítani a haladó csoport tagjainak arra, hogy egyenként is megmutathassák tudásukat. Ösztönzésül szolgált a saját zene és tánceszköz választása. Elsőre merésznek tűnhet a nu metál és a flamenco társítása, de Ceca előadásában teljesen természetesnek hat az elsőre eltérő, két műfaj összeolvadása. Mivel őbenne (Cecában) egyáltalán nem áll messze egymástól a két műfaj, így a táncában is megjelenik ennek a fúziónak a működképessége. Mindketten nagy örömünket leltük a megalkotásában.” (Bajnay Bea)

Koreográfia: Bajnay Beáta

Tánc: Bessenyei Zsuzsa

Szoknya: La Gitanilla Flamenca

15. Solea por Bulerias

Egy fajsúlyosabb, melankólikusabb flamenco műfaj, mely a szomorúsága mellett egyúttal ünnepélyes, emelkedett hangulatú tánc is. Itt a hangsúly nem a technikai virtuozitáson, hanem az érzelmi kifejezőerőn van.

Koreográfia: Bajnay Beáta

Táncolják: Bajnay Beáta, Ioana Cristina Serban, Tóth Márti, Tóth Vera

16. A love before time

Csordás Hanna előadásában láthattok egy inspiráló moderntánc szólót. Lágy, könnyed mozdulatok kombinációjából kibontakozó energiaörvény.

Koreográfia: Nagy Ágnes

Táncolja: Csordás Hanna

17. Garrotín

Spanyol folklór eredetű, Spanyolország északi részéről, Asturisasból származik. XX. század elején jelent meg és a spanyol operettekben (zarzuelákban) is előadták. A legtöbb palóval ellentétben, amelyek Andalúziából származnak, a Garrotín állítólag Barcelona gitánói (a katalán cigányok) hozták a flamencóba.  Vidám hangulatú, elegáns tánc, igazi közönség kedvenc, melyet gyakran, ún. cordovan kalapban (sombrero ’Cordobés’) adnak elő.

Koreográfia: Bajnay Beáta

Táncolják: Bessenyei Zsuzsa és Rorárius Réka

18. Bajnay Beáta szóló

Aldebaran Kompánia vezető tanárának tánca. 

Táncolja: Bajnay Betáta

19. Blissful moment

Dinamikus  moderntánc koreográfia, játék a terformákkal és mozdulatokkal.

Táncolják:

Baric Emma, Berényi Zsófi, Herczeg Dániel

20. Tiboldi Eszter szóló

A latin tüzesség és a lírai lágyság ötvözetén alapuló koreográfia

Táncolja: Tiboldi Eszter, a Danse moi táncműhely tanára. 

21. Alegrías

Vidámság, jókedv, öröm – ezt jelenti maga a szó: alegría. A műfaj elnevezése: alegrías, mindig többes számban, mivel sokféle szövegvariációja, coplája létezik. A flamenco világán belül az alegríasban él a legelevenebben a cadizi hangulat. A szövegekben is gyakran szerepel utalás a tengerre, a kikötőre, a halászokra. Az általános vélekedés szerint az alegrías Cádiz térségében alakult ki a XIX. század első negyedében. A „flamenco tánc királynőjének” is hívják.

Ti-ri-ti tran tran tran” az énekesek jellegzetesen így kezdik ezt a palót. Állítólag Ignacio Espeleta improvizálta őket az egyik fellépésén, amikor elfelejtette a dalszöveget, és azóta mindenki így kezdi.

Koreográfia: Bajnay Beáta

Táncolják: Bajnay Beáta, Bessenyei Zsuzsa, Rorárius Réka

22. Moderntánc duett

Lágy nőies duett, indpiráló mozdulatokkal.

Táncolják: Baric Emma, Berényi Zsófi

23. Half Life

Dinamikus lüktető zene, élet, inspiráció, erő.

Koreográfia: Kubus Kíra

Táncolják: Szilágyi Anna, Erdei Vivien, Juhász Anna, Ress Tünde, Bóta Dóra, Unger Judit, Unger Alíz

24. Sevillanas

Az andalúz folklórból ered; a seguidilla nevű folklór énekből és táncból származik, ezt flamencósították, így vált népszerűvé Andalúzia-szerte. Eleinte a romeriákon (búcsúkon) és a minden nagyobb településen évente megrendezett feriákon (vásár, népünnepély) táncolták, és táncolják mind a mai napig, de mára annyira elterjedt, hogy még a diszkókban, különböző szórakozóhelyeken is gyakran felcsendül a sevillanas. Eredete és popularitása miatt sokan nem is tartják igazi flamenco műfajnak.

Általában négy coplából (versszakból) áll, mind a négynek eltérő a dallama, a szövege és a koreográfiája is. Ugyanis a sevillanas az egyetlen palo, melyben a táncnak kötött koreográfiája van. Páros tánc (ezzel is egyedülálló a flamenco világában), egy férfi és egy nő, illetve két nő is táncolhatja. Gyakran táncolják kasztanyettával is. A dalok szövegvilága nagyon változatos, a klasszikus sevillanas coplák a sevillanas biblicas (bibliai témákkal), sevillanas roceiras(búcsújárók sevillanasai) stb., de mára szinte bármilyen témára születhet sevillanas- mint például a sevillanas de la lotería (a lottó sevillanasa).

Táncolják: Bajnay Beáta, Hutter Marianna, Karaszi Margarita, Molnár Krisztina, Rorárius Réka, Szauerné Király Tünde, Tilkovszky Zsófia, Tóth Vera

25. Rumba - finálé

Spanyol-amerikai folklór eredetű, „ida y vueltapalo.

Az 1950-es évektől lett ismert, amikor a katalóniai cigányok kezdték népszerűsíteni. A rumba a legkönnyebben „fogyasztható” műfaj. A dalok szövege általában a szerelemről, az udvarlásról szól, illetve vannak csipkelődő, sőt frivol versek is. Ritmusos, gyors, könnyen táncolható és improvizatív.

 

Koreográfia: Bajnay Beáta

Táncolják: az est összes fellépője

Jegyek

A jegyek online vásárolhatóak meg, a jegy.hu-n keresztül.

Jegyvásárláshoz KATTINTS IDE!

Időpont és helyszín

Időpont: 2024. június 14. péntek, 19:00

Helyszín: B32 Galéria és Kultúrtér
1111 Bp, Bartók Béla út 32. 

Jegyvásárláshoz KATTINTS IDE!

Gondolatok az Aldebaran Kompánia vezetőjétől, Bajnay Beátától

Amióta beleálltam a tanítói feladatba, azóta figyelem a táncteremben zajló jövés-menést, hosszan-röviden, attól függően, ki meddig marad, ki mennyire bírja a tükörben önmaga látványát. Általában mások az elképzeléseink – a táncról is, magunkról is-, mint amit a tükör mutat. Ettől van, ki elszalad, valaki kivár, szembesül és elszalad és van aki vár, megbarátkozik a képpel és idővel elfogadja azt. Úgy tapasztalom, hogy aki megengedi magának a változást, abban a flamenco szelleme működni kezd. Ha képesek vagyunk el- és befogadni, amit a flamenco tere ad, akkor ez az átadás, átsegít minket a tű fokán, azaz elvezet valódi Önmagunkhoz vagy egy tőlünk sokkal nagyobb, „láthatatlan” Valamihez. Eljutunk a Forráshoz, ami kiapadhatatlan energiaként újra és újra feltölt bennünket.
Amióta elől állok és nézem a tükörben azokat, akik beléptek a táncterem ajtaján látom a magukkal cipelt terheiket, a bennük zajló drámáikat is, amik hol mitikus horderejűek, hol csokitojásos (‘kindertojás’)-lego méretűek, attól függően, hol tartanak a saját történetükben, meséjükben. Azt tapasztalom, hogy amikor valaki elég bátorságot gyűjt ahhoz, hogy útnak induljon, a flamenco táltosként emeli, segíti őt ebben a folyamatban, amiben végül legyőzi a saját mesebeli sárkányát (félelmeit, szorongásait…). A flamenco, engedelmes paripaként a hátára vesz minket és felhozza, kihozza a mélyben megbúvó fájdalmainkat, sérelmeinket, hogy azokat tánc közben megélve, átégjünk rajtuk és azok is rajtunk. Ezen égés rezgeti ki belőlünk őket, és az átmeneti üresség érzete után megtisztulást, felszabadulást hoz. Szerintem erről beszél La Chana is, mikor azt mondja, hogy „olyankor /tánc közben/ érzem, hogy élek és szabad vagyok”.
Persze első körben, ez az egész, a tánc tanulásával kezdődik. Fizikai szinten. Tehát, kezdetben elegendő a jó érzés vagy a belső megérintettség egy flamenco előadás láttán vagy zene hallatán. Azonban, mivel a lélek nem választható külön a testtől és a szellemtől, így a fentiek előbb, utóbb bekövetkeznek.
Egy biztos a változás az egyetlen állandó.
Fotó: Molnár Beatrix

Nagy Ágnest kérdeztük évzáró estünkkel kapcsolatban a táncról, tanításról és az előkészületekről

-Miért pont flamenco-fúzió?

Számos közös pontot vélek felfedezni a flamenco és a kortárstánc között, mindkét stílusban előfordul az erős improvizatív készségekre való támaszkodás, zenehasználatban is számos a közös pont, a ritmussal való játék vagy akár az acapella tánc, természetesen az egyedi stilisztikai sajátosságokkal számolni kell, de a ránézésre két ellentétes stílusnak tűnő műfaj között sokkal több a közös pont, mint azt elsőre gondolnánk, így fantasztikus kreatív kísérletezésre ad alapot ez a fúziós együttműködés.

-A tanévben az amatőr órákon résztvevőkkel álltok színpadra. Mik a tapasztalatok ezzel kapcsolatban, hogy néz ki egy ilyen próba folyamat? Milyen pluszt ad a tanulóknak és a tanároknak? Mesélj ezzel kapcsolatban az élményekről, tapasztalatokról!

A kreatív kísérletezéssel extra inspirációhoz jutnak tanulóink, nagyban fejlesztjük az improvizatív készségeket, lelkileg is plusz töltetet tudunk adni abban, hogy merjék felvállalni saját mozdulataikat, megtanulják, hogy hogyan bonthatnak ki egy gondolatot vagy érzést a mozdulatok által. Rengeteget tanulnak önmagukról is, miközben olyan készségeket fejlesztünk, hozunk felszínre a tánc által melyet a mindennapi életben rendszerint nem tapasztalhatnak. A koreográfiákat folyamatosan sajátítják el a heti rendszerességű órák folyamán, illetve az improvizatív gyakorlatokkal is rendszeresen kísérletezünk, így csak össze kell gyúrnunk egy egésszé azt mellyel egész tanévben foglalkozunk. Ez egy kis plusz gyakorlást jelent az est előtt, amit nagy lelkesedéssel vesznek, nekik rendkívül inspiráló maga a folyamat is és az, hogy kiállhatnak a színpadra, megtapasztalhatják azt, hogy milyen egy közösség részeként alkotni, át adni valamit a közönségnek, mely felejthetetlen élményt, tapasztalatot ad. Természetesen előfordulnak bizonytalanságok, szükségük van ránk, tanárokra, sajnos nagyon sokszor találkozom azzal, hogy nincs elég önbizalmuk, de mi segítünk nekik átlendülni ezen, maga az élmény amit a színpadon átélnek pedig magáért beszél, tapasztalatom szerint ezzel a mindennapi életükben is magabiztosabbá válnak, inspirációt szereznek, erőt merítenek.

Fontosnak tartom, hogy ezáltal kicsit mögé látnak, hogy milyen táncművészként a színpadon állni, milyen végigcsinálni egy próbafolyamatot, ezáltal, ha elmennek egy táncelőadást nézni, az a tapasztalatom, hogy teljesen másként tekintenek rá, fontos, hogy ne csak a táncórákon, nálunk találkozzanak a tánccal, hanem ezáltal kinyissuk őket a táncművészet egésze felé.

A tánc az egyik legjobb és talán leghatékonyabb rekreációs forma, nagyon sok mindent fel lehet dolgozni, ki lehet adni, főként a kortárstánc adta szabadság az, ami nagyon sokat segít azoknak akik velünk töltődnek, inspirálódnak egész tanévben.

Emellett tudatos testhasználatra tanítjuk őket, tánctechnikai tudásukat is folyamatosan fejlesztjük, mindezt egy elfogadó szuper közösségben, amely általánosságban még gyorsabb fejlődést eredményez. Tanítványaink közül sokan szeptemberben vagy januárban kezdtek táncolni, mégis olyan gyors tempóban tudtunk velük fejlődni, hogy most magabiztosan a színpadon állhatnak. Ez nekünk tanároknak is egy fantasztikus élmény, megerősítést ad, hogy jó az az út amelyen haladunk és inspirál minket a további munkára.

Pillanatok - Bata de cola & kortárstánc

A flamenco tánc egyik legszebb és legnehezebb kelléke a Bata de cola, mind technikai, mind konkrét értelemben. U i. lábbal kell tudni irányítani kecsesen, ugyanakkor a benne és vele való tánc felér egy 2-3 kg-s súlyzós edzéssel.

Az évzárón több koreográfiában is fontos szerepet kap majd. 

Kíváncsiak vagytok, hogy hogyan fúzionál a kortárs tánccal? Erről annyit mondhatunk, hogy elképzelhetetlen kretív módon használjuk mindkét stílus adta lehetőségeket, szerintünk erre Ti sem számítotok!

Nézzetek meg minket, addig is pár inspiráló fotóval készültünk.